woensdag 7 september 2016

Aan de slag met taal!

Op de eerste schooldag werd het verhaal voorgelezen over Rik, een jongen die niet naar het eerste leerjaar wil, omdat hij denkt dat hij dan al moet kunnen lezen. Uw kind leerde zo eerst de 'i' via het woordje 'ik' en kreeg ook het 'ik-boekje' mee naar huis. Vervolgens leerde uw kind de 'm' via het woordje 'maan', de 'r' via het woordje 'roos' enzovoorts. In de klas hangen wandplaten van 'ik' (een spiegel), 'maan' en vervolgens ook roos, vis, ... en een letterbord met de i, m, r, v, enz. .

Kern 1: in deze kern leert uw kind...

de letters: m - r - v - i - s - aa - p - e
de woorden: ik - maan - roos - vis - sok - aan - pen - en

Aan de hand van deze woorden leert uw kind de letters. Deze letters spreekt uw kind uit met hun klank, dus niet met de alfabetnaam van de letters. Uw kind zegt dus mmmmm en rrrrr in plaats van 'em' en 'er'. Het is heel belangrijk dat u dat ook doet!

Klanken

Sommige kinderen ontdekken in de woorden niet alleen de letter die bij dat woord wordt aangeboden (zoals -r- van roos) maar ze ontdekken ook de klanken van de andere letters: -oo- en -s-. Voor sommige kinderen is het een extra uitdaging om ook met die letters te experimenteren. Als deze kennis er niet spontaan is, dring het dan niet op. Het belast het kind onnodig. De basiskennis blijft alsnog het belangrijkst.
Systeem van schrift
Aan de hand van de oefeningen in de klas ontdekt uw kind langzaam maar zeker het systeem van ons schrift: woorden bestaan uit losse letters en met die losse letters kun je oneindig veel nieuwe woorden maken. -Vis- bestaat uit de letters v - i - s. Van -vis- kun je heel makkelijk -is- maken. En met de -m- van -maan-krijg je het woordje -mis-. Het lijkt zo simpel, maar voor kinderen is dit een heel belangrijke ontdekking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten